מחקר ופיתוח רעיונות טכנולוגיים

תכנון ובניית דגמי אבות טיפוס לממציאים, בעלי רעיונות וחברות סטארט אפ

ממציאים בכוונה תחילה


איך ממקדים במכוון את המחשבה לגילוי רעיונות חדשים.

לעיתים רעיון צץ לו לפתע במוחו של אדם. אם תשאל את האדם מאין הגיע לו הרעיון לא בטוח שידע להשיב אך מרגע שהרעיון צץ ומתגלה, המחשבות מתמקדות בו.

כפי שרעיון צץ וממקד את המחשבות בו ניתן גם ליצור את התופעה ההפוכה, למקד את המחשבות כדי לגלות רעיון נסתר.

עם השנים ועיסוקיי בפיתוח רעיונות והמצאות, עבורי והן של ממציאים שפנו אליי, פיתחתי דרך חשיבה חדשה שמאפשרת לגלות רעיונות ופתרונות חדשים באמצעות חשיבה ממוקדת חזותית.

כדי למקד את החשיבה, נשים לפניה אובייקט חזותי שמייצג בעיה או פתרון ידוע ונפרקו למרכיביו ולקשרים הקיימים בין כל מרכיביו.
לאחר שהמרכיבים והקשרים ביניהם יהיו גלויים לעין, נוכל לשנות, להסיר ולהוסיף מרכיבים וקשרים וליצור דרך פתרון הממוקדת בכיוון חדש.

כדי להקל על תהליך החשיבה חשוב לשמור על כללים פשוטים ככל הניתן.
כלל ראשון בשיטה הוא לייצג כל תופעה בשלושה  מרכיבים בלבד. תופעות מורכבות (כך למעשה הן כולן…), מיוצגות בתבניות נוספות של שלשות, שלושה מרכיבים בלבד בכל פעם.

במקום להמשיך להסביר אתאר את התהליך תוך כדי הדגמת השיטה על בעיה המוכרת לחלקנו.
במבנה בתמונה אנו רואים שלושה מרכיבים המייצגים את סביבת הבעיה המיידית. אצבעות (האוחזות במפתח ברגע הפתיחה או נעילת המנעול), המפתח, והמנעול. וכיוון התנועה של הקשרים בין המרכיבים.
ברגע שבחרנו את המרכיבים המייצגים את מוקד הבעיה ואת טיב הקשרים ביניהם, נוכל כעת לשנות את המצב הקיים ולגלות כיווני חשיבה חדשים.

שינוי המצב הקיים מתבטא בשלוש אפשרויות – שינוי מרכיב קיים, הוספת מרכיב, הסרת/ביטול מרכיב.

האפשרות שנבחר מתוך האפשרויות העומדות לרשותנו הינה הסרת מרכיב. כן, המרכיב  הבעייתי (המפתח הנשכח במנעול)  יוסר לגמרי ואיתו קשריו הקודמים עם המרכיבים האחרים.
המפתח המסורתי בוטל לגמרי והאצבעות מקושרות ישירות למנעול…
בהחלט מזכיר את הפתרון הקיים כיום, מנעול המזהה טביעת אצבע.
כעת התמונה לפנינו מתבהרת וננסה עכשיו להחליף מרכיב קיים – האצבעות.
באיור למעלה בחרנו בפנים כאמצעי זיהוי המחליף את המפתח. נוכל גם לנסות חושים או סממנים אחרים כמרכיב חדש, כגון, העין (זיהוי רשתית העין), צליל (זיהוי קול), מבנה כף היד ועוד.

כשאנו מסירים או מוסיפים מרכיב, גם קשריו יכולים להשתנות ביחס למרכיבים האחרים.
כך – האצבעות שהיו מרכיב בתחילת הבעיה ויצרו קשר של מגע פיסי יוכלו כעת ליצור קשר חדש כאשר הן מוחלפות לחוש / סממן אחר בגוף האדם, במקרה זה בחרנו בקשר אופטי.

לעיתים קרובות נוצרת  בעיה חדשה עקב פתרון שבחרנו.
בדוגמא שלנו: בזיהוי פנים על ידי מצלמה, פורץ יוכל יהיה להציג תמונת צילום של פנינו אל מול המצלמה ובכך לעקוף את "מפתח" המנעול.

נוכל למקד את המחשבה על ידי הוספת שלשות מרכיבים נוספות  שתתאר את פירוק שני המרכיבים (פנים ומנעול) למרכיביהם. וכך נוכל להתמקד בקשרים הפנימיים שבין המרכיבים.
כדי לא להרחיב מדי בשלב זה אומר שהפתרונות שיתגלו הינם הוספת מרכיבים שיזהו לדוגמא את פליטת חום הפנים, או זיהוי עומק בפנים ובכך תיפטר הבעיה החדשה שנוצרה, אך את זה נשאיר לפעם הבאה.
עד כה הסברתי בקצרה את פירוק מרכיבי הבעיה/הפתרון והיכולת להתבונן בהם באופן אחר.
אך כפי שכתבתי כבר בתחילה, בין המרכיבים מתקיימים קשרים.
גם את הקשרים שבין המרכיבים ניתן לבחון ועם בחינתם ניתן – לשנותם, להסירם או להוסיף דרך תקשורת.
ולכן בדוגמא האחרונה, נוסף קשר אלחוטי בין הדלת ומחזיק המפתחות. קשר חדש זה בין מרכיבים שלפני כן לא הייתה תקשורת ביניהם יכול ליצור 'תופעה' חדשה, בה אם צרור המפתחות נעוץ בדלת למשך זמן שהינו מעבר לנדרש, תשמע התראה (קולית? חזותית?) לשוכח.

לסיכום שלב זה, אם נתבונן ברגע קרות תופעה , מרכיביה והקשרים ביניהם נוכל להבין ולגלות את דרך פעולתה. אם נרצה להתמקד בפתרונות שאינם גלויים לעין נוכל לפרק שוב ושוב את המרכיבים, לשנות את הקשרים ביניהם, להוסיף חדשים, לגלות תופעות נסתרות וליצור תופעות חדשות.

השלב הבא בשיטה מתווה דרך להערכת הרעיונות השונים שנתגלו וסיכוייהם למימוש (כלכלי) במציאות.
הדרך להערכה מבוססת על איזון. כפי שראינו, כל שינוי במרכיב או בתקשורת משנה את דרך הפעולה.
המשמעות באה לידי ביטוי במוצר הסופי שייוצר וישווק על פי הרעיון שנבחר.
אמינות, עלות, פשטות או סיבוכיות, רוכת תשומת הלב מן המשתמש, שינוי הרגלי המשתמש, דרכי שיווק המוצר, דרך הייצור ועוד, כל אלו משליכים על המוצר שימומש.
ובסופו של דבר אנו מעוניינים במוצר חדש ולא ברעיון על הנייר.

'ממציאים בכוונה תחילה' היא דרך פיתוח חשיבה יצירתית וייחודית לבחינה והתמקדות בהמצאות ורעיונות. התגבשה לדי ספר המשלב כלי לימוד להמחשה ויזואלית.
השיטה יישומית ומשמשת אותי להכוונת ממציאים כמו גם לעשיית ברעיונות ולהביאם להגשמה במוצרים חדשים.
אשמח לבחינתכם ותגובותיכם ואודה להערותיכם.

(C) כל הזכויות שמורות למשה סלע, מותר להעתיק, לצלם, לשכפל, לשלוח, לספר, לתת בכל אמצעי שהוא ובלבד שהמאמר נשאר מלא, כולל הקרדיט למחבר.

כתיבת תגובה